Thursday, March 28, 2013

Filem - Sembunyi: Amukan Azazil


no no no this is not 'Hidden' tetapi ini ialah 'Sembunyi: Amukan Azazil' dari pengarah Khabir Bhatia dari citer-citer yang aku tengok like 'Tower 13' dan 'Setem'.
much like 'Tower 13' n 'Setem', dia boleh buat citer tu spin-spin pusing kiri kanan, kait kan itu ini macam mana sekali pun tapi kte masih boleh keep on track n follow the story n thats what i like about it. n when 'Sembunyi: Amukan Azazil' nak keluar, i be like "yes, im gonna watch it".

aku dah tengok citer ni DAN... uhmmmmmmmmmmmm interestingly "meh"?

aku tak tau naper aku cakap "meh". mungkin sebab aku dah cukup-cukup suuuuddddaaaahhhhhhh dengan citer-citer seram agaknye kot.

seram nye, well, its predictable like always in any horror movies. or tak lah seberapa sangat.

acting is okay, i guess.

dialog nye just biasa-biasa. ada kalanye memang serius tapi ada juga kekadang yang "ppfftt HAHAHAHAHA!!!! WHAT?!"

the sound effects just... its not bad, its just.. well, terutama nye masa babak gaduh. sound efek nye buat kan aku rasa nak tambah sound efek KaMeHaMeHa! or Syoyuken! or Hoiduken!.

but like i said, its not about seram or jump-scare or anything, its the story its self. dari permulaan citer lagi dan buat kan aku cakap "aper yang terjadi ni?", "aper tu?", "aper ni?!", "camner dier boleh ada kat situ?!" "siapa diorang?!", "I NEED TO KNOW THE ANSWER!" all these makes you just want to sit n follow the story till end to know the answers to all these. sama jugak dengan citer  'Tower 13', seram nye tak lah mana sangat tapi dier buatkan kau TERUS DUDUK n tengok siri tu sampai habis untuk tahu jawapan.

TAPI...!

despite all these story, masih ada gak persoalan-persoalan yang memang serius giler ganggu aku.
who's that ugly granny? is it your average ugly granny who lives in the forest? whats the connection?
naper Melur bunuh diri sendiri walaupun dier kata dah 'nampak' n tahu akan diselamatkan?
saper lelaki tu? dier kata dier seorang juruterbang tapi juruterbang aper? kiter pun nak tahu camner dier boleh ada kat situ. macam mana dier terhempas?
he said he dosent remember anything expect sebelum terhempas. tapi camner dier masih boleh ingat waktu dier lahir selepas zaman Jepun?
itu ialah antara nye lah...

naper tajuk poster is 'Sembunyi: Amukan Azazil' tapi dalam filem cuma 'Sembunyi'?
n why is it 'Amukan Azazil'  tapi dalam citer tu bukan Azazil, cuma jin je? ia kekadang buat kan aku rasa macam tengok pasal Azazil tapi cuma jin yang takda kaitan pun dengan Azazil.
kenapa just tak boleh:

Aishah: apa itu, ibu?
Ibu Yani: itu ialah iblis syaitan.
Aishah: oh.

n maybe at the end we could probably understand:

Nenek tua: itu bukan iblis syaitan, nak. tetapi itu ialah jin ultraman the penyelamat.
Aishah: oh.

n probably we could understand the movie just titled 'Sembunyi'.

antara salah satu masalah nye yang kekadang buat kan aku rasa tak senang duduk is that kebanyakkan babak dalam filem ni di-shot kat tempat-tempat yang gelap n kekadang sebijik habuk pun tak nampak. so, half the time aku cuma ASSUME je aper yang berlaku berdasarkan suara latar n dialog... serius, biler aku cakap "assume" mean its like a guessing game. sometimes it matched but other times it dosent.

overall, aku tak rasa nak rekomenkan citer ni sebab mungkin ada sesetengah kte dah had enough dengan citer-citer seram sebab some of us what a real horror n scary film.
tapi kalau kau jenis yang tak amik kesah pasal seram n more to the story type of people, kalau rasa nak tengok, ye tengok.
but prepare yourself sebab filem nih penuh dengan bahasa baku n Kamal's deep deep deeeppp voice...

Sekian, ini adalah Ayat Dari Sini

No comments: